Allvar

Jag såg en intervju för ett tag sen med ett av mina favoritband. Sångaren där sa något väldigt vettigt, som jag tycker att folk borde tänka på.
 
"- We don't take ourselves seriously, but we take our music very seriously." Alex gaskarth
 
Jag borde ha hört det när jag gick på gymnasiet. Vet ni hur mycket jag ångrar gymnasiet? Jag ångrar inte att jag gick på gymnasiet men herregud vad jag ångrar att jag inte tog tag i plugget mer! Tänk om jag hade gjort varenda uppgift så fort vi hade fått dem. Pluggat när jag väl var i skolan istället för att göra allt annat.
Nu ska ni inte tro att jag skolkade och fick dåliga betyg. Jag fick godkänt i alla ämnen förutom i Matte B (som jag med flit sket i, då jag hade väldiga problem med just matte.) (Men det är lugnt, jag har läst upp Matte B på komvux, så nu har jag med mig den kursen, helt godkänd)
 
Jag bytte linje på gymnasiet efter ettan. Vägrade gå kvar. Vägrade plugga till undersökterska. Har inget minne av detta men mamma påstår att hon och pappa var nere på möten med både rektorn och min mentor och försökte övertala mig att gå kvar på omvårdnadslinjen. Har inget minne av detta (så misstänker konspiration).
Valde att byta till IT istället, vilket för tillfället då passade mig mycket bättre.
 
Men tänk som livet kan ändras. Jag valde för två år sen ungefär att plugga klart till undersköterska och i november förra året så blev jag klar. Läste åtta ämnen och fick VG i ett ämne och MVG i resterande sju ämnen. Jag var lite mer motiverad då än på gymnasiet.
 
På tal om att citatet ovan.

Du kan vara oseriös, men se till att bli tagen seriöst.
 
För att dra en parallell. På jobbet så flummar jag omkring (fråga bara mina kollegor som igår kom fram till att Björn har nog genomskinliga öronproppar i hemma så han slipper höra mig). Hemma hos mina vårdtagare så skämtar jag och skrattar så tårarna sprutar och jag sitter på golvet för jag inte orkar stå upp. Drar skämt och springer rullstolsrally så att gubbarna skakar i huvudet och säger: "Ungdomen nu för tiden". 
MEN
Jag tar alltid mitt jobb seriöst och gör det fullt ut. Jag är alltid proffisionell hemma hos mina gamlingar (då de bland annat betalar för att jag ska göra ett bra jobb) men samtidigt för att de är människor. Främst för att de är människor. Människor som behöver min hjälp. Och den hjälpen är jag 100% villig att ge. För jag är seriös i mitt jobb.
 
Nu kände jag mig som en dement som bara upprepade allting igen och det här inlägget tänkte jag från början endast skulle innehålla citatet högst upp, men, det jag egentligen ville säga med det här var att man ska inte ta allt så himla seriöst. Men när du väl ska göra någonting - gör det seriöst-

Bjuder på en seriöst och oseriös bild bara för det.
 
 

 
Hare gött!
 

Kommentarer

Kom ihåg! Då jag mer än ofta inte är helt seriös i mina inlägg så tänk efter det faktum! Jag godkänner alla kommentarer, snälla som elaka, då jag får väldigt lite kommentarer! Nämnde jag att jag gillar att baka?


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0